Napsat o Christianu Zehnderovi, že je to hlasový mág by bylo nepřesné. Nejen proto, že experimentuje kromě hlasu také s různými exotickými hudebními nástroji, ale především proto, že při jeho zpěvu má člověk pocit, že se jeho projev nedá zúžit na excelentní využití hlasu. Zehnder podle mě využívá při svém zpěvu celé tělo.Člověk by kolikrát řekl, že kvůli svému umění upsal duši ďáblu, ale na to působí Zenhder příliš sympaticky a vyrovnaně. Celou tu svoji ekvilibristiku provozuje s lehkostí, která nabízí dvě možnosti: buď tohle umění není darem od ďábla nebo je Zehder Ďábel.

První ukázkou jeho tvorby je projekt Oloid. S Gregorem Hilbem zde práci s hlasem doplňují zvláštními dřevěnými píšťalami i klasičtějšími hudebními nástroji. Ve skladbě je vidět, jak bravurně Zehnder ovládá tzv. alikvotní či hrdelní zpěv. To je vedle třeba jódlování další hlasová technika, kterou se při své tvorbě zabývá.

 

Lze říct, že Zehnder se mezi milovníky alternativní kultury prosadil albem Kraah. Mně z alba nejvíc oslovila skladba  Wat Ju No. Nevím, co chtěl autor „klipu“ světu sdělit, ale když si budete všímat jen hudby, určitě nebudete zklamáni.

Jedním z prvních Zehnderových projektů bylo duo Stimmhorn, kde s ním hrál Balthasar Streiff. Zde se začala líhnout nepřehlédnutelná osobnost Christiana Zehndera.

 

Na albu Schmelz se Zehnder obklopil dalšími třemi hudebníky a vznikl nový klenot. Já osobně miluji hned první skladbu Melancholia. Je to jako když se otevře starý dědečkův lodní kufr a na jednom místě se najednou objeví bezpočet hudebních pokladů, třeba tango se švýcarským cymbálem a jódlováním. Více o tvorbě tohoto génia naleznete na webu www.zehndermusic.ch.

Horal, snílek, pisálek, generátor prchavých okamžiků, šéfreaktor, spoluautor Vibeke Björgen

Předchozí článek

Paris Combo

Další článek

Hazmat Modine