„Lidi jsou opravdu líní číst, ta ʺkrátkostʺ je důležitá,“ napsal mi jako odpověď na zaslaný příspěvek.

Docela mě to zarazilo. Pokud něco moderní člověk dělá víc, než kdy dřív, tak je to čtení. Podívejte se někdy kolem sebe. Je jedno, jestli to je v MHD, na ulici nebo v divadle. Každý druhý má v ruce mobil nebo tablet a upřeně se do něj dívá. Ať už čte něčí SMS, Facebook, noviny, e-maily nebo elektronickou knížku. Čtou takřka všichni.

Pravda, netvrdím, že je to vždy četba kvalitní a oduševnělá, psaná vybraným slohem a bez gramatických chyb. Teď mluvím o kvantitě, nikoli o kvalitě. Chápu i to, že doba je uspěchaná a na nic není dost času. Proto rozumím tomu, že informativní texty mají být krátké a stručné. Dokonale to vystihují aktuální příspěvky novinářů a organizací na Twitteru. Je ovšem podstatný rozdíl mezi „Trasa metra B dočasně uzavřena. Sebevrah v kolejišti.“  a „Můj názor na sebevraždu. Je to hloupost.“ Jsou texty, které si zaslouží být obsáhlé. Jsou texty, které to vyžadují, jinak by nebyly správně pochopeny. A jsou texty, které nás baví tak, že se modlíme za každou další řádku navíc.

Můžete mi říct, že nejsem objektivní, protože ráda čtu a ráda jsem četla ještě v době, kdy k tomu člověk potřeboval papírovou knihu nebo noviny. Je pravda, že mám radši romány, než povídky. Těší mě, když se příběh může náležitě rozvinout, vy se můžete sžít s jeho aktéry a ocitnout se mimo všední realitu. Dokážu ovšem ocenit i dobře napsanou povídku, která nemá víc než půl stránky. Miluju Twitter a obdivuju, co někteří dokážou provést se 140 znaky. Všechno záleží jen na obsahu toho, co chce člověk sdělit, a na tom, kolik prostoru je na to potřeba.

Dodnes jsou lidé, kteří vůbec nečtou. Knihy, noviny, články na internetu. Nic. Přijdou domů, pustí televizi anebo koukají do zdi. Ale ti si nepřečtou text, ať má třeba jen 4 řádky.  A ten zbytek? Když někdo umí psát zajímavě, zábavně nebo objevně, přečtete text nehledě na rozsah. Když někdo jen bezobsažně plácá a motá páté přes deváté, zarazíte se už po první větě.

Jen by mě zajímalo, kolik z vás dočetlo až sem…

 

Titulní foto:

By Johanna Pung made this for Wikimedia Deutschland – Wikimedia Deutschland, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19189236

Knihožrout, seriálový maniak, milovnice procházek, ponocování a Twitteru maskující se za prodavačku v IKEA.

Předchozí článek

Christian Zehnder

Další článek

Krchovy